Nyitólap Regisztráció RSS Péntek, 2024-04-26, 4:26 AM
Üdvözöllek, Vendég
Fórum tali még:
HONLAP MENÜK
Propaganda
Statisztika
Keresés
Naptár
«  Április 2024  »
HKSzeCsPSzoV
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930

Gratulálok, hogy előre gondolkozol, hogy minél üzembiztosan használni tudjad a kocsidat

A te autód biztos indulása mától csak rajtad fog múlni!

Olyan hidegindítási problémákról és azok megoldását jelentő információkról fogsz most hallani, amelyeket az autószerelők nem mindig mondanak el! (Talán ők csak természetesnek tartják mindezeket és nem tulajdonítanak jelentőséget neki!) Mi úgy gondoljuk, hogy mindenkinek joga van tudni, hogy milyen okai vannak a hidegindítási problémáknak és autód idő előtti meghibásodásnak!Mint azt látni fogod a motor kopását alapvetően befolyásolja a hidegben történő beindulás sebessége. Az autószerelők számára nem kell aprólékosan részletezni a lassú hidegindítás „motorzabáló”, káros hatását. A hajtástechnikában egyik legismertebb és egyben legnehezebben megoldható probléma. De vajon tényleg annyira hátrányos, veszélyes-e ez a hidegindítás, hisz csak egy múló pillanat? Bebizonyították, hogy számos alkatrész a teljes élettartama alatt a hidegindításból eredő kopás, az összes kopás 80%-át is kiteheti!!! A fékpadi kísérleteken bizonyították, hogy ugyanannyi üzemóra járatás alatt, azonos típusú motorokból, annak volt a legalacsonyabb kopása, amelyet egyszer elindítottak, és nem kapcsolták ki a teszt végéig. Azok a motorok jobban koptak, amelyek kevesebb üzemórát mentek, de több volt a leállítás - lehűlés - újraindítás. Hasonlóan nézett ki az üzemelésükhöz szükséges üzemanyag- és kenőanyag mennyisége is.

A motorkopás érdemi része gyakorlatilag a hidegindításból származik!

Egyes kutatók szerint a személygépkocsinál egyszeri hidegindításából adódó kár felér azzal, amely az alábbi normális üzemmódban megtett kilométer után következik be az adott külső hőmérsékleti viszonyok között:

Kinti levegő Hőmérséklet

Ekvivalens megtett út

- 20 C

150-300 km

0

100-220 km

+ 20 C

50-120 km

+ 40 C

90-200 km

 

Több sikertelen indításnál a henger falán lecsapódó gázolaj leszivárog a forgattyús hajtóműbe és ott a kenőolajat fokozatosan felhígítja. Mindez csak további kopást eredményez. A hosszan tartó "köszörülés” tovább növeli a kopást, amely a motor teljes leépüléséhez vezethet. A dermedt motorra való ráindítás az akkumulátorunkat is

feleslegesen terheli.

 

Nézzük, mitől függ az indítási hajlam?

- A motor kopásától, sűrítési legnagyobb elérhető végnyomásától,

- Adagoló rendszer, porlasztó képességétől,

- Hőmérséklettől,

- Üzemanyag minőségétől,

- Ha izzítógyertyás, akkor azok állapotától,

- Indítómotor teljesítő képességétől (behúzó tekercs, nyomatéknövelő közlőmű, stb.),

 

 

Kezdjük – talán a leggyakrabban előforduló és ezért a legfontosabb problémával!

Elsőszámú téli probléma a dugulás!

Már -1-2 fok körül jelentkezik egy sor indítási gond, mert a víz megfagy az üzemanyagellátórendszerben.

A víz bekerülhet nem megfelelő kezelés, vagy akár egy heves nyári eső után is.

A legkönnyebben azonban a levegő páratartalmával kerül víz az üzemanyagtartályba,

tankoláskor és szabadban parkoláskor. A víz, kosz, gyantásodás, gombásodás, parafin tömíti

el a rendszert, aminek a veszélye a hidegben fokozottabban jelen van!

A dízel üzemanyagban ugyanis nulla fok alatt paraffin kristályok keletkeznek.

Az üzemanyag kicsapódik, besűrűsödik, eltömítve a vezetékeket és a szűrőt. Emiatt –

elméletileg - az olajcégek már ősszel az ún. „téli” üzemanyagot szállítják a benzinkutakhoz.

Ez elméletileg olyan adalékokat tartalmaz, amelyek mínusz 22 fokig biztosítják a biztonságos

üzemeltetést. A gyakorlatban ennek a megléte nagyon „kényes” téma ma Magyarországon.

A tapasztalat szerin a kutaknál ígéretek vannak: mínusz 20, sőt egyes helyeken mínusz 30

fokig, akár 30 Ft-al drágábban is lehet üzemanyagot vásárolni. De! Tegyük be ezt

a fagyasztóba és naponta nézzük meg az egyre több, összetapadt hosszú szénláncú

parafinokat – pakurát...

Olyan gondok is jelentkezhetnek, melyek nem az üzemanyag fagyállóképességével függenek

össze. A tank szellőzőrendszerén bejutó levegő nedvességtartalma kicsapódik, a tank alján

összegyűlik és onnan az üzemanyagrendszerbe kerül. Mivel a víz nulla fokon megfagy,

alacsony hőmérsékleten a jégcseppek akadályozzák a motor üzemanyag ellátását. A víz és az

üzemanyagba került egyéb szennyeződés nem csak indítási problémákat okozhat, hanem

rövid idő alatt tönkreteszi a manapság egyre jobban elterjedt nagynyomású befecskendező

rendszereket is. Ezek javíttatása esetenként elérheti a jármű új árának 10-30 százalékát!

Összegezve tehát, mi befolyásolja a dugulást, eltömődést?

- üzemanyagtömeg - keresztmetszet

- üzemanyaggal érintkező felületek hő elvonó tényezője: műanyag, fém, papír

- hány mikronos szűrő van a járműben

- üzemanyag cső-rendszer vezetése, fűtöttsége, védettsége

- üzemanyag - rendszer koszossága, szennyezettsége

MEGOLDÁSI TIPP A PARAFFIN- ÉS JÉGDUGÓ ELKERÜLÉSÉRE:

Mindenkinek az lenne a kézenfekvő, hogy a társaságok „önként” megoldanák az

üzemanyaggal kapcsolatos téli problémákat. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy a

bosszúságok és a várható jelentős kiadások elkerülése érdekében érdemes a jó minőségű

üzemanyagról mindenkinek önállóan gondoskodni, ezáltal jó műszaki állapotban tartani és a

télre megfelelően felkészíteni a járművét!

Ezért azt tanácsoljuk, menj biztosra:

Amit mi megtehetünk – ezek közül – a legtöbbet tehetünk és amit nem tesz meg helyettünk senki az nem más, mint a megfelelő minőségű ÜZEMANYAG biztosítása !!!


Második számú téli probléma az égés beindulása!

Az indítási hajlam az üzemanyag minőségén belül függ annak hidegindító készségétől, amit

bizonyos alkotók aránya határoz meg.Ezért üzemanyagban –pláne a téli hidegben - lennie

kell olyan alkotóknak, amelyek fokozottan elősegítik az égés beindulását.Egy modern

technológia segítségével ma már többfúziós égéssel tudjuk segíteni az indítási készséget.

Továbbá, ha kitakarítjuk a kormot és a kokszot az égéstérből, több oxigén tud beépülni,

hasznosulni és ez szintén égésjavító hatású, mellyel szintén elősegíthetjük a könnyebb

indítást. Továbbá kopáscsökkentővel tudunk gondoskodik a kompressziós gyűrű pontosabb

zárásáról, megakadályozva ezzel az energia „elszökését”.

Ezért második tanácsunk így szól:


Harmadik számú téli probléma az akkumulátor!

A motor gyors beindítása nem utolsósorban - a jól feltöltött akkumulátoron is múlik!

Az akkumulátor gyakran megsínyli a téli hideget. Egy korosabb (négy évnél idősebb)

akkumulátortól nulla fok alatti hőmérsékletnél ne várjunk csodát (a gyártás évét a pólusok

egyikén, vagy egy külön matricán jelzik)! Az akkumulátor -10 C alatt a kapacitásának felét

elveszíti, ez teljesen normális jelenség. Az akkumulátor ólomlemezei idővel károsodnak, ez

iszaplerakódáshoz vezethet, ami jelentősen csökkenti az akkumulátor teljesítményét.

Ilyenkor az utántöltés már nem vezet eredményre. Ha az akkumulátorunk már korosodik és

észrevehetően „nem tetszik neki a reggeli hideg és nem akarunk, vagy nem tudunk új akksit

venni, azt tanácsoljuk, hogy éjszakára vigyük meleg helyre és így talán átvészelhetjük plusz

kiadások nélkül a telet. Ha már ez sem segít, egyedüli biztos megoldás az új akkumulátor,

amihez nagyobb üzletekben és autó felszerelési boltokban akciós áron is hozzájuthatunk. Ha

azonban út közben vagy külföldön kell akkumulátort vásárolnunk, az jóval többe kerülhet.

Fiatalabb akkumulátoroknál elővigyázatosságból érdemes terhelési tesztet csináltatni, és

szükség esetén feltölteni. Ha akkumulátor csere után a motor könnyen indít, akkor az autó

hibátlan Ilyen csere után ne aludjunk addig nyugodtan, amíg nem tisztáztuk, mitől vált

indítás-képtelenné az előző akkumulátor. Lehetséges, hogy a meghibásodott akku csak

következménye az autó töltési vagy indítási hibájának. Szakszerű méréssel, szükség esetén

javítással, lényegesen meghosszabbíthatjuk új akkumulátorunk élettartamát.

Ezért harmadik tanácsunk így szól: